Saturday, February 11, 2012

kIta SerumPun..

Bismillahirrahmanirrahim..


Dah hampir 5 bulan aku berjuang kat bumi anbiya' dan seriously pangalaman mematangkan hidup.


Teh Nina, Buk Waatma dan Mas Hashim antara kenalan Indonesia yang aku kenal. Hairan, aku kat Jordan rasanya, tapi jaringan kenalan Indonesia aku makin ramai dan makin luas. Mungkin atas dasar kami serumpun.
Ye la, kita berkongsi bahasa Melayu yang sama walau lenggoknya sedikit berbeza, budaya lebih kurang, makanan boleh telan sebab lidah melayu agaknya, (rasa sambal belacan dengan pecal kan serupa gitu..hehe..).


                                                                       *****


Setiap dari kenalan Indonesia ku ini, punya kisah berbeza.
Teh Nina yang aku anggap sebagai kakak, selalu hang out sesama kat Amman. Tolong aku cari barang murah kat Wastul Balad Amman (almaklum first year, bahasa Arab pun merangkak), Arab ammi dia memang pergh. Cair. 
Dia sangat lah baik, kalau aku turun Amman je konpem singgah umah dia, masak, makan, siap boleh tumpang tidur lagi walau rumah setinggan je. Malang jodoh kita tak panjang. Teh Nina ditangkap kerana membantu penduduk Indonesia yang berdekatan. So, dihantar pulang ke Indonesia minggu lepas. (9 Feb 2012). Bak kata Mas Hashim "perginya ngak kembali." 


                       teh nina dlm kenangan
                                                                  *****

Buk Waatma pulak, pembantu rumah bagi seorang doktor kat universiti aku.
Alkisahnya, aku jumpa doktor ni sebab kawanku sakit.
Tiba- Tiba doktor tanya, 
Anti Indonisi?(Awak orang Indonesia)dalam hati, aku ni ada gaya                        bibik ke??
La. Ana Malizi. (Tak saya Malaysia)
Hal Antum tatakallam nafsu lughah? (kamu bercakap bahasa yang sama)
Na'am. (Ya)
Inilah titik pengenalan kitaorang. Bibik ni tak pandai sangat cakap bahasa arab. Jadi aku secara rasmi dilantik sebagai penterjemah antara dia orang. Kalau bibik tu sakit ke, kalau bibik tu rindu Indonesia sampai ngak betah. Aku la yang melicinkan urusan.
A really nice experience.

  *****

As long as we live, try to be the best helper to other. Aku suka sangat quote ni "Erti hidup dengan memberi". Semoga perjalanan yang singkat ini dipenuhi dengan 1001 warna-warna ceria corak kehidupan.

No comments:

Post a Comment